IDENTITATE SI CORP
Adela Bonaţ şi Romana Mateiaş
28 septembrie - 15 octombrie, 2012
În lucrările Romanei Mateiaş interpretarea simbolică a identităţii devine vizibilă prin imagistica structurală a materialului ceramic, în timp ce personajele Adelei Bonaţ creează o identitate figurativă recompusă din fragmente. Cele două artiste îşi construiesc discursul pornind de la conceptul de “mise-en-abîme”.
|
“Semnificaţia operei nu o găsim în totalitate conţinută de corpul efectiv al lucrării, ci ea se completează prin ideile cu care intră în rezonanţă, prin asocierile fireşti şi imprevizibile care se nasc empatic în timpul percepţiei vizuale. Reflecţiile culturale, ce amprentează interpretările artiştilor, se oglindesc în opera de artă transformată în artefact. Viziunea artistică presupune interesul pentru formă şi detaliu, pentru expresia facială şi corporală, cât şi preocuparea pentru expresia calităţilor plastice specifice materialului ceramic.” (Romana Mateiaş)
„Corpul uman, un univers explorat de artişti, se reconfigurează într-o serie impresionantă de reprezentări vizuale, interpretări şi definiţii conceptuale. Încercând să ne explicăm imaginea, elementele vizuale create de artist, suntem supuşi involuntar la un brainstorming de context. Elementele vizuale, recognoscibile, creează conexiuni între ele şi lumea reală, fiecare privitor stabilind astfel nişte ipoteze referitoare la tema şi subiectul lucrării. Semnificaţia operei nu o găsim în totalitate conţinută de corpul efectiv al lucrării, ci ea se completează prin ideile cu care intră în rezonanţă, prin asocierile fireşti şi imprevizibile care se nasc empatic în timpul percepţiei vizuale. Reflecţiile culturale, ce amprentează interpretările artiştilor, se oglindesc în opera de artă transformată în artefact. Viziunea artistică presupune interesul pentru formă şi detaliu, pentru expresia facială şi corporală, cât şi preocuparea pentru expresia calităţilor plastice specifice materialului ceramic.
În multe lucrări forma corpului uman nu este reprezentată, artistul optând pentru o interpretare simbolică, folosind ceramica ca suprafaţă de joc şi experiment pentru texturi, grafisme şi glazuri colorate, volumele, formele fiind un pretext pentru desfăşurarea unor suprafeţe spectaculoase. În cazul artistei Adela Bonaţ reprezentarea a luat forma unor marionete concepute din segmente ceramice articulate. Omul păpuşă, omul marionetă, omul mascat asemănător cu personajele unor poveşti, în reprezentări fanteziste, umoristice, au în spate un concept filosofic, o reflecţie asupra condiţiei fiinţei umane. Lucrarea poate fi încadrată în ceramica bidimensională, forma fiind redusă la suprafeţele plane completate prin grafia desenelor ce întregesc ansamblul. Desene, grafisme, letrisme şi intervenţiile picturale de glazuri şi pigmenţi creează identitatea siluetelor.” Text: Romana Mateiaş |
activati oricare din imagini pentru a intra in varianta slideshow >>>