CERAMICS 2012
group exhibition at the Orizont Gallery
October 9 - 19 , 2012
Anamaria Ariciu (Alba Iulia); Gheorghe Crãciun, Iudita Crãciun (Baia Mare); Bianca Boeroiu, Cristina Bolborea, Adela Bonaţ, Gherghina Costea, Georgiana Cozma, Romana Mateiaş, Nicolae Moldovan, Aniela Ovadiuc, Gheorghe Tiutin, Lucian Ţãran, Iulian Vârtopeanu (Bucureşti); Koncz-Munich Andras, Andra Bãban, Mihaela Giura, Ernest Palko, Titu Toncian (Cluj); Diana Andreescu (Timişoara); Vlad Basarab (USA)
|
Tendinţele artei ceramice contemporane româneşti sunt de a eluda din discurs orice latură, dimensiune ori valenţă posibil funcţională. Mai mult decât atât, lucrările abstracte sau cele (dominate de forme) fanteziste tind să se interfereze cu sculptura, iar cele figurative cu instalaţia, eventual sub egida tehnicilor mixed media. Când vorbesc despre funcţional, mă refer nu la arta funcţională, ci mai degrabă la funcţionalitatea artei, în sensul potenţării reciproce a esteticului cu determinantele funcţionale.
Vasul, obiectul de podoabă ori de iluminare se pot apropia periculos de mult de kitsch sau gadget, în timp ce artefactul fără valoare de întrebuinţare riscă să moară prin colţuri de încăpere şi să devină platformă pentru praf. Un discurs farfuridian ar afirma, fără doar şi poate, că din această dilemă nu putem ieşi. Ceramiştii sunt însă de altă părere. O radiografie realizată în anul 2012 indică fidel ruta de dezvoltare a ceramicii noastre. Bucureştiul şi Clujul (ca centre) mizează cu predilecţie pe latura artistică, non-butaforică. Decorativismul tinde să treacă în subsidiar, de multe ori în favoarea dimensiunii conceptuale. Discursul de susţinere al proiectelor, adesea experimentale, este solid, iar artefactul ceramic va stimula analiza, ridicând întrebări uneori inconfortabile, în locul răspunsurilor de natură delectivă. Expoziţia “Ceramica 2012″ reflectă, fără nici o pretenţie de exhaustivitate, starea de fapt semnalată anterior. Principalele atribute ar fi diversitatea, ineditul şi originalitatea. Faptul că ceramiştii români sunt activi şi că răspund la convocări de participare, că aria de selecţie este generoasă, iar criteriile strict valorice, nu înseamnă nimic altceva decât că nivelul artistic este ridicat şi argumentele pentru achiziţii sunt deocamdată în favoarea beneficiarului. Critic de artă: Mihai Plămădeală Curatori: Georgiana Cozma, Romana Mateiaş, Aniela Ovadiuc |
snapshots from the exhibition openingi - photo credit Lucian Muntean
un film oferit de SENSO TV